آرشاویر در آوانسیان بنیانگذار خام خواری در جهان است. او با پختن و تغییر شکل هر نوع غذا مخالف بود و غذای پخته را غذای مرده می‌نامید. وی اعتقاد داشت علم پزشکی در خواص مواد غذایی و درمان بیماریها دچار اشتباهات بزرگی شده است. همچنین اعتقاد داشت طبیعت برای تمامی موجودات از جمله انسانها غذا را آماده قرار داده است و انسان با پختن غذاها باعث بیماریهای زیادی برای خود می‌شود.


او در معرفی خود در چاپ چهارم کتاب خام خواری در سال ۱۳۵۵ می‌نویسد :


آرشاویر در آوانسیان، بنیانگذار خام خواری که ۱۹ سال پیش زیر فشار بیمارهای مختلف به لب گور رسیده بودم، اکنون با خام خواری از همه ناراحتیهای خود بکلی نجات پیدا کرده و در سن ۷۵ سالگی، کاملا سالم، با نیروی یک جوان، شب و روز زحمت می‌کشد تا به مردم نشان دهد که کلیه بیماریها و سایر بد بختیهای این دنیا در نتیجه مصرف خوراکهای پخته و داروهای شیمائی و سایر مواد مرده بوجود میایند.


و در نامه خود به محمد رضا شاه پهلوی در اردیبهشت ۱۳۵۰ می‌نویسد:


... در نتیجه کوششها و مطالعات و تحقیقات و تجربیات سی ساله یک فرد ایرانی امروز بطور قطع ثابت شده است که علل کلیه بیماریها ناشی از مصرف غذاهای پخته و مواد پخته و مواد شیمایی و سایر مواد مرده می‌باشد که مردم ندانسته وارد بدن خود می‌کنند. جان نثار موقعی باین امر اطمینان پیدا کردم که دو فرزند دلبندم را یکی در سن ۱۰ سالگی و دیگر در سن ۱۴ سالگی در نتیجه داروهای «موثر» و غذاهای «مقوی» پزشکان مشهور ایرانی و اروپایی از دست دادم...




خام خواری (زنده خواری) فلسفه تغذیه و تندرستی


در این کتاب وی به توضیح خام خواری، دلایل بیماریها و درمان آنها، مثالهایی از افراد خام خوار ایرانی و غیر ایرانی و مکاتبات خود را جای داده است.


این کتاب پس از انقلاب سال ۵۷ با تغییراتی به چاپ رسید.


پخته خواری ،یک عادت مرگ آور ، باعث همه بیماری ها


وی در این کتاب اعتقادات خود در مورد علم پزشکی و دلایل بیماریها و تجارب شخصی خود را جای داده است.




فلسفه خام خواری


حدود ۵۵ سال پیش مرحوم آرشاویر در آوانسیان یک فرد ایرانی که به انواع بیماریها مبتلا بود و دو فرزند کوچک خود را نیز به علت بیماری کلیه از دست داده بود،و در طی آن زمان در اثر مطالعات ای که داشت و تاثیر کتابهای بیخر بنر ، خام خواری را کشف نموده و اول خود و همسر ایشان شروع به خام خواری میکنند که ایشان در آن زمان با بیش از ۵۰ سال سنّ و داشتن انواع بیماریها در مدتی‌ کوتاه بیش از ۱۲ کیلو وزن اضافه کم می‌کند و بیماریهای او یک به یک ناپدید میشود،با تبلیغات و نوشتن کتاب و مراجعه به سمینارهای پزشکان ایرانی‌ شروع می‌کند به آشنا نمودن مردم به خام خواری ، اما استقبالی نمی‌شود،تصمیم می‌گیرد تبلیغات خود را در خارج از کشور ایران شروع کند،کتابهایی به زبان‌های ارمنی برای ارمنستان شوروی در آن زمان ، به زبان‌های انگلیسی و آلمانی‌ برای اروپا و آمریکا نوشته و به طور رایگان به تمام جهان این کتابها را می‌فرستد،در زمان کوتاهی‌ این کار ایشان باعث شهرت خام خواری شده و هزاران نفر با روش خام خواری سلامتی‌ خود را به دست آورده و سیل نامه‌های تشکر آمیز از تمامی‌ جهان به دفتر ایشان واقع در تهران در خیابان سنائی کوچه کامکار شروع میشود. مرحوم آوانسیان چندین کتاب به فارسی‌ نوشتند که کتاب خامخواری از جمله کتابهای ایشان به زبان فارسی میباشد.




به جرأت می‌توان گفت این دو کتاب مخصوصاً کتاب خام‌خواری جان بسیاری از انسان‌ها را (مخصوصاً بیمارانی را که پزشکان از معالجه‌ی آن‌ها قطع امید کرده بودند) نجات داده است.


کانال خام گیاه خواران اصفهان‌

isfahanvegans@